Svět v odrážkách I: Tak ale pište si!

26. června 2017 v 18:10 | Skládanka |  Svět v odrážkách
"Seškrtali klasiky na patnáctiminutový rozhlasový program, pak je znova seškrtali, aby se vešli na jednu stránku, a nakonec to dotáhli na deseti nebo dvanáctiřádkové heslo v naučném slovníku." - Ray Bradbury: 451 stupňů Fahrenheita


26. VI. 2017
Téma: Poznámky
  • vertikální členění textu (= odrážky + poznámky pod čarou + velikost písma + zvýrazňování/barevně x tučně): usnadňuje orientaci v textu (x horizontální č. t. - na kapitoly)
  • odrážky: kláves. zkr. Shift+F12 (LO, MS Word), \item v LaTeXu (\begin-\end{itemize})
  • užití: fkční styl odb., prezentace (ty dobré), školní pozn. - přehlednost, zjednodušení, víceúrovňovost (+ grafy, schémata, mapy, kresby)
  • č. zkr. + graf. symboly (mat. logika)
  • shrnutí důlež. věcí
  • zápis: výklad x z textu x diktování pozn.
  • redukce vět - jednoduchá stavba
Třeba vám přijde zvláštní, proč na blog vůbec píšu tímto nechutným stylem, ve kterém aby se prase vyznalo. Taková nepěkná prasečina... Grafické peklo? A kdo se vůbec nestydí na blogu používat ten barevně zvýrazňovaný text? Dá se ale předpokládat, že vy jste to dělali nejinak. Asi ne na blogu, ale ve škole už pravděpodobně ano. A vypadaly vaše poznámky snad lépe (kromě toho, že byly psány ručně, případně vytištěny a zvýrazňovačem znásilněny až později)? Ty moje tedy o moc ne.

Nenapadá mě lepší způsob, jak to dělat jinak (možná si nepsat nic, možná si při výuce se zvýrazňovačem jezdit po stránkách učebnice), ale přesto mi to, zamyslím-li se, přijde docela vtipné. Ve škole si, abychom se něco naučili, redukujeme realitu do přehledných zkratek. Ze zajímavých věcí se stává pouhé heslo. Na víc není čas. Ze zajímavých věcí se stává nudná definice, kterou se musíte nadrtit na test, i když to ani nechápete. Ale probrat to musíme, no ne?

Studenti, především maturanti a vysokoškoláci, ale nejen oni, poskytují mladším ročníkům své poznámky, a mladší studenti se pak často ani nesnaží dohledat si další zdroje, přitom právě práce s více zdroji, např. s výkladem učitele, učebnicí, ukecaným šprtem a internetem, je docela dobrý způsob, jak se něco naučit, a když snad ne o probírané látce, tak aspoň o tom, jak se vlastně mají správně čerpat informace, a to jakékoli - i tak potom může fungovat třeba ta slavná ochrana před lživými zprávami. Já se domnívám, že moderní škola by měla člověka naučit právě zpracovávat informace, nikoli pouze předat mnohdy zbytečné vědomosti (právník, který mj. také prošel střední školou, asi nutně nepotřebuje vědět, co to je mechanický oscilátor, třebaže je to v osnovách, ale vždy se mu bude hodit schopnost něco si najít a kriticky posoudit pravdivost a důležitost údajů).

Nerada vzpomínám na jednu vyučující z gymnázia, která vlastně ani nebyla vyučující. Byla diktující. Jenom. Měla svůj sešit, do kterého si opsala celou učebnici (jednu, a to právě tu, kterou nás donutila si koupit) téměř slovo od slova, definici od definice. To celé třídě nadiktovala (včetně věcí, co si opsala špatně, a včetně grafických značek, které ve vlastních poznámkách používala - čárky, pomlčky, šipky, ...), a skoro celá třída si to ochotně psala do sešitu, aniž by se zmohla na jakýkoli odbojný čin (to může značit, že se učitelské povolání stále těší nějaké, možná až trochu slepé, úctě). A tak vznikaly poznámky, které byly úplně zbytečné, neboť se ani nejednalo o další zdroj informací.

Právě díky myšlence na některé profesory z gymnázia mě napadl revoluční způsob, jakým si na blog napsat nový článek, což bylo nastíněno v úvodu. Pořádně se mi to nepovedlo, ale alespoň mám téma, o kterém napsat článek. A možná rovnou celou sérii článků, protože vzhledem k tomu, že škola (a školství všeobecně) patří mezi málo aspektů života, se kterými jsem se již docela stihla obeznámit, a o kterých tedy mám poměrně konkrétní představu (bohužel ale ne ještě jistou koncepci toho, jak se to má dělat lépe, jen praktické zkušenosti s tím, jak se to dělá špatně), mohu o tom psát (ale i mluvit) celé hodiny, tedy alespoň z pohledu žáka (jen doufám, že ne z pohledu žáka, co se nad ostatní příliš povyšuje).

Toto byl první díl z volné série článků s pracovním názvem Svět v odrážkách. Má vize je taková, že čas od času se vyjádřím právě na nějaké školní téma. Třeba ještě díky dohledávání informací zjistím něco zajímavého.
 


Komentáře

1 Raja Luthriela | Web | 26. června 2017 v 21:11 | Reagovat

Nevím, podle mě je dobré, aby učitel dal žákům přečíst něco v učebnicích a pak se  jich ptal, co si z toho zapamatovali. To pak rozvést zajímavým výkladem. To pak doplnit nadiktováním těch nejdůležitějších bodů. Ale někdy pomůže, když si člověk sám vyhledá ty informace a zapíše si to nejdůležitější.

2 Skládanka | Web | 26. června 2017 v 21:22 | Reagovat

[1]: Děkuji za názor. Právě taková diskuse nad materiály rozhodně patří mezi vhodnější způsoby výuky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 
Všechno zde publikované je mým dílem, není-li řečeno jinak.

Ikona blogu